Saturday, July 4, 2009

~ SiaPa LeBih BanYak MeNeriMa ?? ~

Alhamdulillah...aku masih bernyawa.masih diberi kesempatan melihat dunia.Dan akalku masih waras berfungsi.(hopefully :). Bangun pagi td aku terus terfikirkan smthng. Terfikir apa yg dibah pernah share ngan aku dulu.Tentang erti menerima dan memberi..Dia bagi aku baca satu kisah ni..dan sampai sekrng, aku masih terfikir jawapannya..jadi, skrng aku nak ajak korang berfikir sekali ngan aku. penat+ tak best fikir sorng2 ni.Jd nak ajak la buat study group secara tak langsung kat sini..he3..blh kan??..Ok..cita dia lebih kurang mcm ni la..aku tak ingt secara detail cita tu..

Satu hari ada seorng pemuda datang bertnyakan Tuan Sheikh tentang apa kelebihan ibu Tuan Sheikh..Dialog dia lbh kurang mcm ni..
"Tuan, apa kelebihan ibu Tuan berbanding ibu2 yang lain?" tnya lelaki tu..
Tuan Sheikh menjawab..
" semua ibu adalah sama"
Lelaki tu tak puas hati n terus tnya n tanya si Tuan Sheikh tu..dan Tuan Sheikh tu keep answers da same thngs..nasib baik la lelaki tu jenis yang keras kepala sikit..dia terus bertanya lagi sampai Tuan Sheikh tu dah penat n at last baru la Tuan Sheikh tu jawab...
" Semua ibu adalah sama..tapi apa yang paling saya ingt tentang ibu saya ialah pada suatu petang, masa tu ibu saya dah nazak.Dia minta kami semua tolong dia bangun untuk melihat pemandangan petang. Kemudian dia berfikir panjang. Saya bertanya, apa yang ibu fikirkan..dan ibu saya menjawab..
" ibu risaukan anak2 ibu..Nanti bila ibu dah tiada, siapa lagi nak tolong doakan kamu semua"

Itulah jawapan ibu si Tuan Sheikh tu..impak dari situ, setiap anak2 si ibu ni tak pernah lupa untuk mendoakan arwah ibu mereka setiap kali solat..Dari sini aku terfikir..siapa yang lebih beruntung sekarng? Ibu Tuan Sheikh yang dapat anak seperti Tuan Sheikh atau si Tuan Sheikh yang dapat ibu seperti itu?? Siapa yang akan lebih banyak menerima? Aku terfikir, kata2 Tuan Sheikh td.semua ibu adalah sama. Sama ke?? Yup!! sama!! setiap ibu pasti mendoakan kesejahteraan hidup anak2 dia.Tapi TAK mustahil ada anak yang langsung tak terfikirkan ibu mereka.Cinta tanpa syarat si ibu amat2 sukar ditandingi..Aku harap, jika ada rezeki untuk aku menjadi seorng ibu, aku nak jadi seperti ibu Tuan Sheikh tu td( dalam erti kata lain just like my mom!)..Insyaallah..

Ok..dari sini, korang dapat tak apa point dia? siapa yang lbh beuntung??aku tetap tak da jawapan..Tapi..yang pasti, rumusan yang boleh aku buat adalah, orang yang paling bnyk menerima adalah orng yang paling banyak memberi..betul tak??
Hope kita menjadi salah seorng dari orng yang jenis tu.. insyaallah..

~ Kasih sayang yang kukuh takkan beku dimusim
salji dan takkan mencair dimusim panas ~
*mati itu pasti, hidup Insyaallah!*

No comments:

Post a Comment