Wednesday, July 22, 2009

~ Jelajah di negeri padi~

"ti, datang la sini. Kita boleh buat somethng sambil rehat2 minda"


Lebih kurang macam tu la mid night chat yang tak dirancang oleh aku n eam.lagi pula, dengan kedatangan orang jauh iaitu Ain n Aisyah dari Melaka n Seremban.So, takkan aku nak lepaskan peluang jumpa kawan2 aku ni kan??..Jadi, aku on da spot minta permission nak g Kedah n mak aku tanpa banyak soal,mengizinkan aku pegi..=) wink2!
Esok paginya, lepas ja sarapan, mak aku dengan relanya mengoffer nak hantar aku ke bus stop n dia siap tunggu bus dengan aku. Mula2 aku rasa mcm pelik juga, coz kali ni dengan amat mudah mak ayah aku melepaskan anak kesayangan dyorng kuar negeri(kedah je pun..hu3). Mungkin mereka dah rasa anak dyorang dah besar+matang kot(perasan!!!)..hu3
Alhamdulillah, perjalanan aku tak susah.semua dimudahkan. Mula2 mak hantar g bus stop.kalau tak, naknye aku kena tunggu 2 biji bus sebelum blh sampai laluan yg bus ke sungai petani lalu.then, tunggu lebih kurang 15 minit je bus dah sampai. Setibanya aku kat Sungai Petani(dalam keadaan tak tau apa2), puas aku cari bus nak ke Merbok pula.Dalam masa yang sama 2-3 kali juga la aku call Eam tnya panduan. Disebabkan bus ke Merbok baru je gerak, aku pun mengambil keputusan drastik nak ambil cab je la. kalau nak tunggu macam buang masa pulak coz next bus akan tiba dlm masa 2 jam lagi.
Dipendekkan cita, aku selamat tiba kat umah kawan aku ni. Best sebab umah dia tengah sawah..rindu umah aku yang dulu..sob3..Tapi yang paling best, aku dapat lepaskan rindu pada dyorng..muah2..Tgh hari tu tak buat apa sangt..just baca buku yang ayah dia cadangkan. Petang pula, mak dia bawa kitorng jalan2 pekan sungai petani..waaaa..bg aku maybe ni dah kali ke brp tah aku datang coz aku memang kerap datang sini.Kalau nak beli barang dapur pun, family aku lebih prefer beli barang kat sungai petani..mcm pelik je kan..tinggal kat peneng, tp nak beli barang dapur pun kat kedah.tp tu la hakikat..sebab...(umah aku sempadan peneng kedah je..hu3).Tapi, ni pertama kali bg Ain n Aisyah..jd tak salahkan aku join sekaki ngan dyorng? buat mcm 1st time datang..he3..
Lps penat jalan2, singgah jap makan kat RFC.Bukan KFC ye..Aku rasa korang pun mesti dah pernah dengr..Ni salah satu cawangan HPA. Dia lbh kurang mcm KFC la juga. Cuma, bila masuk dlm tu,korang akan rasa lain sangt. Semua pekerja dia menutup aurat. Uniform oren labuh.n, aku dimaklumkan, soalan masa interview nak keja kat situ slah satunya ialah .."Kamu solat cukup tak?"..hu3..Seronok aku dengr mcm tu..Mcm boleh lihat future islam mcm mana nanti. Ditambah pulak, sebelum masuk tu, aku terselisih ngan seorng adik ni, jernih muka dia, br kuar RFC then ayah dia tunggu dlm keta..bukan calang2 keta(keta mata belalang..edisi keberapa aku tak tau la pulak..)..Keadaan yang selalu aku imagine dlm angan2 aku bila sebut negara islam..he3..Disamping tu, HPA juga ada buka kedai lain seperti organik resepi(mcm secret resepi la juga) n ada hotelnya sendiri.kagumnya aku!
Ok, mlm tu pulak, lps solat jemaah n bacaan yasin yang diconduct oleh ayah eam, kitorng diberi sedikit pengisian oleh ayam Eam.ada la beberapa vidio yang ditayangkan n ada beberapa benda yg dibincangkan antaranya isu Amerika n Palestien n Globalisation. Mungkin aku akan share ngan korang nanti cita tu k?!Dalam kul 11 lbh baru la kami berempat buat persediaan sedikit sebnyk untuk esoknya..ada apa dengan esok???..ahaks!.. Kami ada program ngan adik2 sokolah Maktab Mahmud..hu3...Last minute planing! n last minute dpt tugas..ha3..memang menarik..Terima kasih kepada ayah eam yang mengajar kami untuk membuat tindakan dengan spontan ni..he3
Esoknya, progrm yang sepatutnya mula pukul 8.30 bermula 9 lbh.hurm..entah la..aku pun tak tahu knp kita begitu amil remeh dengan masa. Tapi, nasib baik adik2 memberi respond yng positive. Thnks kepada student stam sekolah ..(aku tak ingt..sory..hu3) yang turut membantu kam menjayakan program ni..N terima kasih juga buat adik2 maktab mahmud n adik2 kampung tersebut yang memberi sokongan yang memberansangkan..akak doakan adik2 berjaya dalam ujian yang bakal ditempuhi tak lama lagi..amin..
Program berakhir kul 1blh n ayah aku dah call suruh balik.. So, ptng tu juga la aku balik penang. Kebetulan Aisyah n Ain pun akan balik malam tu..so tak la terasa sngt.Tah bila la kami akan gathered mcm tu lg..hu3. tp walau apa pun, pengalaman 1 hari 1 mlm bersama korang amat dihargai....huh..pengalaman yang menarik kali ni..Alhamdulillah, aku masih diberi kesempatan untuk melihat dunia..thnks Allah..terima kasih untuk hadiah ni..
~otak harus pantas berfikir, physical harus pantas bertindak!
~mati itu pasti, hidup..insyaallah~

No comments:

Post a Comment