Sunday, January 15, 2012

Harapan dan Kembali...

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


Sebagai manusia, kita pasti tidak dapat lari dari kesalahan. Namun, sebagai insan..pasti ada satu ketika kita akan terduduk dan bertanya..Pasti ada detik terselit rasa kecewa d atas segala kesalahan dan dosa..Justeru ketika itu..Ingatlah, Islam tidak pernah meletakkan perantaraan antara manusia dengan Tuhan. Tidak kira detik, masa dan ketika, jika bila mana seorang hamba itu ingin berhubung dengan Tuhan..kembali kepada Allah aza wajall..maka tidak akan ada halangan..

'' قُلۡ يَـٰعِبَادِىَ ٱلَّذِينَ أَسۡرَفُواْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمۡ لَا تَقۡنَطُواْ مِن رَّحۡمَةِ ٱللَّهِ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَغۡفِرُ ٱلذُّنُوبَ جَمِيعًا‌ۚ إِنَّهُ ۥ هُوَ ٱلۡغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ''

''Katakanlah, : ' Wahai hamba-hambaku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, Janganlah kamu berputus asa dari Rahmat Allah, Sesungguhnya Allah mengampuni semua dosa. Sungguh, Dialah Maha Pengampun, Maha penyanyang''
(az-zummar:53)

Kadang-kala kita jd kaget dengan 'pendapat2' umum yang begitu judgemental dari segenap pihak..Jika kita telah melakukan dosa itu dan ini..Maka tidak ada harapan lagi untuk kembali. Dipinggirnya kita, d tolak ketepi..Bahkan hingga ada membangga diri, meng'comparekan' dengan diri sendiri umpama dia itu benar2 suci.

Namun, ingtlah, Allah itu bukan manusia. Dia penuh dengan rahmat dan kasih sayang. Tidak penah Dia melupakan hambaNya, namun, kitalah yang sering melupakan Dia.

Dalam hidup ini, ketika mana kita merasa tidak ada tempat untuk meluahkan segala rasa..Melepaskan segala resah d jiwa, ingatlah bahawa Allah itu ada..Dan Dia akan memakbulkan doa kita. Dan Dia tidak akan sekali-kali membuka aib kita jika kita meluahkan 'rasia' kepadaNya.

Teringat sabda sabda baginda (S.A.W)

''Dan barangsiapa yang menutup aib seorang muslim, nescaya Allah menutup aibnya d dunia dan d akhirat ''

Hal ini, jika kita kaitkan dengan kisah Maiz bin Malik. Ketika mana dia dtg kepada Rasullullah dgn penuh penyesalan membuat pengakuan bahawasanya dia berzina. Namun, tidak di endahkan oleh Rasullullah pada mulanya. Bahkan ada riwayat mengatakan Rasulullah berkata ''engkau menagarut sahaja'..'barangkali engkau hnya menciumnya sahaja'..

Lihatlah betapa islam itu begitu hendak menjaga hamba2nya. Islam tidak menyuruh kita mendedahkan aib kita. Namun, Allah hendak kita bertaubat dan kembali kepadaNya..Pintu keampunan Allah itu begitu luas.. Dia membuka pintu keampunan pada waktu siang untuk mengampunkan dosa orang berbuat dosa pada waktu malam.. Dan Dia membuka pintu keampunan pada waktu malam, untuk mengampunkan orang yang berbuat dosa pada waktu siang..Allah..begitu pemurahnya Allah kepada kita. Siang dan malam menanti menunggu kepulangan hambaNya..Justeru sebagai hamba..jgn lah kita berputus asa untuk terus kembali kepadaNya..

Tidak kiralah siapa kita yang dahulu..Apa yang telah kita perbuat sebelum ini..Namun..apa yang penting..siapa kita yang sekarang dan apa yang kita mahu menjadi pada masa hadapan...

Dunia ini hnya sementara..nikmatnya menyakitkan..Namun akhirat itu kekal selamanya..nikmatnya berkekalan..Bersabarlah dengan kesoronokan dunia..yang hnya fatamorgana..

Istiqarahlah dalam setiap pilihan..

Allahua'lam

No comments:

Post a Comment